15 december 2022
“De ondernemers geven me het volste vertrouwen dat de sector succesvol blijft”
Afgelopen week is de jury gestart met de eerste beoordelingsronde van de bedrijven die zich kandidaat hebben gesteld voor de Tuinbouw Ondernemersprijs of de themaprijs ‘Nieuwe teelten, nieuwe toepassingen’. Juryvoorzitter Rutger Lommerse reageert: “De vele aanmeldingen voor de uitreiking van 2023 geeft aan dat er, ondanks de huidige energiecrisis, veel trots zit in onze sector en dat bedrijven zich realiseren dat het belangrijk is om ons mooie verhaal te vertellen. Juist nu. De Tuinbouw Ondernemersprijs is het hoogste niveau tuinbouw dat we hebben in Nederland. Het is de centrale uiting van het beste dat we hebben op het gebied van ondernemerschap in onze sector. Dat is relevanter dan ooit!”
In 2018 werd Rutger benaderd als jurylid. Hij is inmiddels 35 jaar actief in de tuinbouwsector als adviseur en manager, onder andere als programmamanager van de Greenports. “We gaan een lastige periode door momenteel,” legt Rutger uit. “We hebben te maken met een versnelde energietransitie, het watervraagstuk, ontwikkelingen op het gebied van gewasbescherming en ga zo maar door. Maar je ziet dat het Nederlandse tuinbouwcluster, inclusief de veredelings- en toeleveringsbedrijven, enorm dynamisch is. Zij blijven innoveren, of innovaties aanpassen aan de tuinbouwuitdagingen, bewijzen dat binnen Nederland en gaan daarna de hele wereld over.”
Geen grote zorgen
“De taak van de Tuinbouw Ondernemersprijs is het promoten van de innovaties en de mensen in de sector. Zij zien altijd oplossingen en weten dat keer op keer succesvol te implementeren. Aan ons de taak als jury om de prestaties kritisch te beoordelen en het beste van het beste in de spotlight te zetten. Tegelijkertijd stimuleert de prijs weer innovatie, en inspireert het tot het verbeteren van ondernemerschap in de hele sector. Dat is een mooie dynamiek.”
Over de sector in het algemeen maakt Rutger zich dan ook geen grote zorgen. “We maken momenteel een enorme slag naar verduurzaming,” aldus Rutger. “Consumenten willen nu eenmaal een product dat aansluit bij hun duurzame normen en waarden. Dat doet er toe, dat willen we ook als sector. In beweging blijven naar steeds duurzamere productiemethodieken is de belangrijkste factor in het succes van de tuinbouwsector momenteel, en dat proces transparant en zichtbaar maken. Daarbij geven de ondernemers die ik voorbij zie komen als juryvoorzitter me het volste vertrouwen dat we als tuinbouwcluster goed op weg zijn.”
Bron: Tuinbouw Ondernemersprijs
29 november 2018
In de spiegel: Rutger Lommerse
Ik spreek graag voor de gehele tuinbouw. Veel uitdagingen zijn overigens voor heel veel sectoren hetzelfde. Het duurzame bodembeheer speelt bijvoorbeeld overal. Hetzelfde geldt voor verduurzaming van het energiegebruik. Het is daarom belangrijk dat we niet overal opnieuw het wiel voor gaan uitvinden. Er valt zoveel van elkaar te leren. Greenport NL wil verbinden en zorgen dat de gehele sector slimmer, efficiënter en vooral toekomstproof wordt. Daarnaast vind ik dat wij als tuinbouwsector het lef moeten hebben om te durven kiezen. Ondernemers en sectoren hebben de neiging te denken dat ze anders zijn en dat bepaalde zaken niet voor hen van toepassing zijn. Ik wil hierin met elkaar gaan omdenken. Laten we eerst met elkaar de gemeenschappelijke zaken zoeken en deze gezamenlijk oppakken. Daarna zoeken we het onderscheid per sector. Dat werkt veel logischer.
Als je in de spiegel kijkt, wat voor soort ondernemer zie je dan?
Ik zie iemand die breed georiënteerd is en zin heeft in zijn nieuwe rol. Ik ben twee weken geleden aangesteld als secretaris/ programmamanager voor de nieuwe Greenport Nederland. Ik kijk er naar uit processen in beweging te krijgen. De tuinbouwsector is een mooie gezonde sector. Met Greenport NL willen we deze sterke positie nationaal en internationaal borgen.
Wat is uw Corebusiness?
Greenport Nederland is nog maar net gestart. We willen zeker geen nieuw standbeeld worden; we willen samen de regionale greenports, zoals met Greenport Duin en Bollenstreek, een verdiepingsslag maken en de tuinbouwsector gaan aanjagen. Dat betekent dat we majeure thema’s agenderen en partijen met elkaar verbinden en zaken in verandering gaan brengen. In Greenport NL werken de overheid, het bedrijfsleven, brancheorganisaties, onderwijs en onderzoek samen. Met elkaar geven we de juiste richting aan de belangrijke thema’s voor de tuinbouwsector. Zoals moderne vestigingslocaties, duurzame energievoorziening, een uitstekende vers-logistiek, innovatie, gezonde teelt, arbeidsvoorziening & scholing en internationalisering.
Van wie ben jij d’r een?
Ik kom uit zuidelijk Brabant. Ik ben de zoon van een adviseur en voorlichter op het gebied van landbouw. Je zou kunnen zeggen dat ik in zijn voetsporen ben getreden. Ik ben ook een tuinbouwvoorlichter geweest. Aansluitend heb ik bij Delphy gewerkt, een bekend adviesbureau voor de tuinbouwsector. Daarna heb ik gewerkt voor Flora Holland als locatiedirecteur in Venlo. Zo’n 10 jaar geleden werd het concept “Greenport” geboren. Ik ben toen intensief betrokken geweest bij het ondernemerscollectief Greenport Venlo. Ook ben ik al zeven jaar voorzitter van Pamosa, een vereniging voor paprikatelers. Mijn nieuwe rol bij Greenport NL past zeker in mijn loopbaan.
Waar ben je het meest trots op?
Misschien ben ik wel het meest trots op het mooie netwerk dat ik in de loop van de jaren heb mogen opbouwen in de tuinbouw. Ik houd ervan om dit netwerk bij te houden, goed in te zetten en verder uit te breiden. Met een goed netwerk is het makkelijker en snel schakelen. Het is prettig om hier voor Greenport NL ook op terug te kunnen vallen.
Natuurlijk ben ik ook trots op mijn gezin. Ik heb inmiddels vier grote kinderen, de jongste is 19 en de oudste alweer 26 jaar.
Van welke gebeurtenis heb je veel geleerd?
Ik denk dat ik het meest heb geleerd van de veranderingen in mijn loopbaan. Soms kies je de verandering zelf en soms lopen dingen anders dan gepland. Elke verandering heeft mij de ruimte gegeven om even afstand te nemen, te relativeren en een nieuwe kijk op zaken te krijgen. Na de verandering ontstaat er een nieuwe gezonde energie. Ik ben er altijd wijzer van geworden.
Waar gaat je hart snel van kloppen?
Ik ben graag buiten, ik kan volop genieten van de geuren en kleuren van de seizoenen. Maar ook reis ik graag. Ik houd ervan nieuwe culturen te ontdekken en nieuwe mensen te ontmoeten. Ik heb een aantal mooie missies mogen doen voor de Stichting Agriterra in ontwikkelende landen. Ook voor Flora Holland heb ik gereisd naar interessante landen zoals Ethiopië. Voor de Delphy adviesgroep ben ik onder andere naar Japan gereisd. En nog steeds reis ik – ook privé – graag geregeld af naar een mooi land.
Ben je een duurzame of bewust ondernemer?
Ik ben volop bezig met duurzaamheid. Uiteraard op privé vlak, maar vooral ook zakelijk. Het is dan ook keihard nodig. We hebben als tuinbouwsector op dit moment nog een hoge mate van maatschappelijke acceptatie. Maar let op, de balans kan zomaar verschuiven. Wij moeten zorgen dat we daar met z’n allen op zijn voorbereid. Ik heb genoeg bedrijven en sectoren om mij heen gezien die op een zijspoor zijn gekomen toen de maatschappij ineens andere eisen ging stellen. Daarnaast is het natuurlijk zeer belangrijk dat we een mooie wereld behouden voor de volgende generatie.
Wat moet anders in de bloemenbollensector de komende jaren?
Ik spreek graag voor de gehele tuinbouw. Veel uitdagingen zijn overigens voor heel veel sectoren hetzelfde. Het duurzame bodembeheer speelt bijvoorbeeld overal. Hetzelfde geldt voor verduurzaming van het energiegebruik. Het is daarom belangrijk dat we niet overal opnieuw het wiel voor gaan uitvinden. Er valt zoveel van elkaar te leren. Greenport NL wil verbinden en zorgen dat de gehele sector slimmer, efficiënter en vooral toekomstproof wordt. Daarnaast vind ik dat wij als tuinbouwsector het lef moeten hebben om te durven kiezen. Ondernemers en sectoren hebben de neiging te denken dat ze anders zijn en dat bepaalde zaken niet voor hen van toepassing zijn. Ik wil hierin met elkaar gaan omdenken. Laten we eerst met elkaar de gemeenschappelijke zaken zoeken en deze gezamenlijk oppakken. Daarna zoeken we het onderscheid per sector. Dat werkt veel logischer.
Waar zie jij jezelf/ je bedrijf over 5 jaar?
Ik zou supertrots zijn als de tuinbouwsector over vijf jaar nog sterker op de kaart staat. Dat we met elkaar hebben gekozen voor een duurzame ontwikkelrichting. Dat onze positieve punten zijn geborgd, we veel gezonde bedrijven hebben en dat we meerwaarde bieden voor een aantal maatschappelijke vraagstukken. Ik wil daar graag een actieve rol in spelen.
Er lopen veel mensen rond in de bloemensector. Met welke persoon wil jij wel een dagje ruilen? In wiens schoenen wil jij wel een dagje lopen?
Ik zou wel een dagje willen ruilen met Jaco Geurts, Tweede Kamerlid CDA met in zijn portefeuille onder andere landbouw. Hij krijgt ongetwijfeld dagelijks heel veel verzoeken en ik zou willen weten hoe het is om daarin de juiste balans te vinden. Wat laat je prevaleren? Ga je voor het korte gewin of de lange termijn? Dat inkijkje in de politiek zou ik wel interessant vinden.
Bron: Flower science
18 oktober 2018
Rutger Lommerse gaat regionale greenports verbinden.
Rutger Lommerse is recent benoemd als programmasecretaris voor Greenport Nederland. Hij start vanaf 1 november. Lommerse fungeert vanaf dan als het aanspreekpunt voor heel Greenport Nederland. Zijn opdracht is om vanuit de Greenport Nederland Board de regionale greenports te verbinden en een gemeenschappelijk werkplan voor Greenport Nederland aan te scherpen en te faciliteren. Lommerse heeft een stevige ervaring in de tuinbouw. Hij was werkzaam bij Delphy, FloraHolland, Arvalis en ZLTO. Ook was hij jaren actief in Greenport Venlo.
Greenport Nederland werkt vanuit de samenwerking tussen de zes Greenports, bedrijfsleven, de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Limburg, onderwijs en kennisinstellingen. Dit initiatief wil progressie boeken op de nationale transitielijnen klimaat-neutrale tuinbouw, modernisering van het productielandschap, slimme agrologistiek, internationalisatie, innovatie, gezonde teelt en arbeidsmarkt.
bron: Provincie Noord-Holland, 18/10/18
Copyright ©2018 AgriHolland B.V.
25 februari 2018
“Het einde van de grijze paprika”.
In het ZON magazine van februari 2018 een artikel over het ‘Einde van grijze paprika’.
Pamosa zoekt onderscheid in de markt met kwaliteit en innovaties.
Scroll ook eens verder naar het artikel ‘Teler in de spotlight’, met Peter Verberne in de hoofdrol, over kansen bij ZON en Pamosa.
Klik hier voor het volledige ZON magazine.